در حادثه پلیس راه یاسوج راه و شهرسازی صد درصد مقصر است چرا از یک خانواده باید پنج نفر کشته شود

در نشست شورای ترافیک کهگیلویه و بویراحمد ابعاد مختلف حادثه خونین تریلر مورد بررسی قرار گرفت.

حرف‌های متفاوت در شواری ترافیک؛ بررسی جمعه خونین یاسوج و انتقادات صریح استاندار

به گزارش دنا نما، نشست شورای ترافیک استان کهگیلویه و بویراحمد با یک دستور کار مهم به ریاست سید علی احمدزاده استاندار برگزار شد.

دستور کار مهم این جلسه شورای ترافیک استان به حادثه خونین و هولناک پلیس راه یاسوج باز می‌گشت که در این حادثه ۶ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند ده‌ها نفر مصدوم شدند و به بیش از ده‌ها خودرو آسیب جدی وارد شد.

در این نشست عابد محمدی مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به آمار سال‌ها این نقطه به عنوان یک نقطه پر تصادف معرفی شد و به عنوان یک نقطه مستعد تصادف همواره ذهن ما را مشغول کرده بود.

وی گفت: روز ۲۸ اسفند ماه سال گذشته به اتفاق فرمانده پلیس راه، فرماندار بویراحمد و سرپرست معاونت عمرانی در محل تقاطع کشتارگاه بحث و تبادل نظر کردیم تا در آنجا یک رمپ شنی ایجاد شود مشاور را پای کار آوردیم که گفتند باید سازمان مرکزی روی آن نظر بدهد در تاریخ بیست و نهم خرداد ماه کارشناس راهداری کشور آمد تایید آن را صادر کرد که می‌توانید کار را آغاز کنید و روز شنبه هم مجوز آن صادر شد و تامین اعتبار هم گردید.

انتقاد استاندار به طرحی تله تسمه‌ای

در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این کاری که شما می‌گویید کافی نیست رمپ فرار برای این نقطه حادثه خیز کفایت نمی‌کند باید کل این مسیر تغییر کند تغییرات بنیادین باید آنجا ایجاد شود حداقل ۲ گذرگاه فرار باید برای کوتاه مدت ایجاد کنید اما برای بلند مدت به هیچ وجه این کارها کافی نیست.

وی گفت: درست نیست که بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و هر روز عده‌ای از مردم تلف شوند از راه و شهرسازی باید بیایند و برای اینجا تقاطع غیر همسر تعریف کنند البته چه ضرورتی دارد که پلیس راه در این نقطه باشد.

پاسکاری راهداری و راه و شهرسازی

استاندار با انتقاد از تداخل کار راهداری و راه و شهرسازی گفت: مشکل ما با شما این است که نمی دانیم کدام یک از شما مسئول هستید با آقای رئیس جمهور باید صحبت می کنیم تا کارهای این دو دستگاه را یک کاسه کنند به آقای محمدی راهداری می گوییم چرا وضعیت اینگونه است ما را به آقای راستا مدیرکل راه و شهرسازی حواله می‌دهد و از آقای راستا توضیح می‌خواهیم ما را به آقای محمدی راهداری محول می کند هر کدام کار را بر گردن دیگری می‌اندازد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد گفت: در حادثه پلیس راه یاسوج راه و شهرسازی صد درصد مقصر است چرا از یک خانواده باید پنج نفر کشته شود راه و شهرسازی این همه خطر را پیش‌بینی می‌کرد اما فکر اساسی برای آن نکرد.

وی خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: آقای راستا ارشد راه و شهرسازی استان شما هستید شما باید درخواست دهید تا این مشکل برطرف شود من هم آن را در جلسه هیئت دولت مطرح می کنم و می گویم چنین حوادثی رخ داده و باید پاسخگو باشند.

احمدزاده در ادامه با اشاره به اینکه پلیس راه هم باید جابجا شود گفت: از هر جایی اعتبار می‌خواهد بگذارید تا این کار انجام شود.

گلایه استاندار از پلیس‌راه

استاندار کهگیلویه و بویراحمد سپس انتقادی از پلیس راه کرد و گفت: چرا باید در کنار پلیس راه عده‌ای دستفروش، میوه فروش، گز فروش و بیسکویت فروش همیشه بساط داشته باشند مگر خودتان نمی‌توانید برخورد کنید تابلوی مطلقا ممنوع آنجا نصب کنید.

وی خطاب به سرهنگ دانایار گفت: شما آنجا خیلی هم کاری ندارید چرا باید همیشه تعداد بسیار زیادی خودرو آنجا متوقف باشد همچنین این سرعت گیرهای بسیار زیاد آنجا برای چیست؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در ادامه انتقاداتی که از وزارت راه شد اظهار کرد اینجا راه و شهرسازی سازنده است و راهداری باید مسئولیت نگهداری را داشته باشد.

وی گفت: این جاده در سال ۹۹ تعریض شده اما باید به فکر یک راه حل بلند مدت بود.

پیشنهاد ۲۰۰ میلیاردی مدیرکل برای رفع نقطه حادثه‌خیز

راستا افزود: برای جاده بابا میدان- سمیرم ۴۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم که مبلغ چندان زیادی برای دولت نیست برای ساخته شدن یک جاده ایمن سالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست برای جاده‌ای که ۱۰ کیلومتر تونل دارد سالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهکیلویه و بویراحمد در ادامه اظهارات خود گفت: برای اصلاح اساسی این نقطه حادثه خیز تنگ کناره ۲۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است و فقط هم با حفر یک تونل مشکل برطرف می‌شود.

استاندار کهکیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار کرد: رشته تحصیلی من راه و شهرسازی نیست ولی می‌توان ده‌ها راه پیشنهاد داد تا چنین مشکلی برطرف شود.

وی گفت: من روز یکشنبه در جلسه هیئت دولت هستم طرحی بدهید تا برایتان پول بگیرم زیرا یکی از اولویت‌های من این است که اجازه ندهیم مردم چنین کشته شوند.

استاندار افزود: چه ضرورتی دارد پلیس راه اینجا باشد یکی را در مله شوره و یکی را در دشت روم بگذارید.

نقطه‌ای مرگبار از نگاه پلیس

در ادامه رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از تاریخ اول فروردین سال ۱۴۰۱ تاکنون ۷۸ تصادف، ۱۰ فقره فوتی و ۷۰ مجروح و ده‌ها خسارت خودرو در همین یک نقطه داشته‌ایم.

وی گفت: بروید و نگاه کنید که روی بدنه نیوجرسی‌های تعبیه شده در این جاده چه تعداد نشانه‌ تصادف وجود دارد.

این مسئول در ادامه افزود: شیب جاده تنگ کناره غیر استاندارد است باید زیر ۶ باشد اما شیب ۹.۸ است چرا مهندس ناظر اجازه ساخت آن را داد کامیون بار ۹۰ تن چگونه می‌تواند ترمز بگیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم خطاب به مدیرکل راهداری استان گفت: شما مطالعات یک تونل را به من بدهید وقتی در کل استان ۲۲ کیلومتر تونل داریم چرا نتوانیم ۵ کیلومتر تونل در این نقطه پرخطر احداث کنیم.

در ادامه رئیس پلیس راه استان کهکیلویه و بویراحمد گفت: روزانه ۴۰۰ مسافر در کنار پلیس راه پیاده و سوار می‌شوند بعضی از موضوعات که دیگر کار پلیس راه نیست.

سرپرست سابق معاونت عمرانی استانداری هم گفت: هر کسی دنبال انداختن توپ به داخل زمین دیگری است.

۲ مشکل بزرگ دیگر در راه‌های استان

در ادامه این نشست به موضوع دور زدن خودروها از محل پلیس راه و سپس ادامه مسیر در جاده شیراز اشاره شد که استاندار گفت: باید هرچه سریعتر برای این مشکل راهی پیدا کنید کاری به کار کشتارگاه هم نداشته باشید جاده خودشان را می‌توانند کمی آن سوتر و این سوتر احداث کنند.

سپس موضوع تقاطع غیر همسطح گندی خوری مورد بحث قرار گرفت و استاندار گفت: جاده پاتاوه- دهدشت در سفر رئیس جمهور افتتاح می‌شود باید این مشکل برطرف شود چرا باید یک معارض هرچه می‌خواهد بر سر یک استان بیاورد او را به قانون معرفی کنید.

استاندار دوباره در خصوص جاده تنگ کناره به پلیس راه یاسوج هشدار داد و گفت: اگر یک اتوبوس آنجا تصادف می‌کرد و ۵۰ نفر کشته می شدند چه می بایست کرد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.