افزایش رو به رشد ابتلاء به سرطان به دلیل تغییر سبک زندگی

دنا نما: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه مرگ و میر سرطان معده به نسبت سرطان پوست بالاتر است، گفت: سرطان معده بعد از سرطان پوست دومین سرطان شایع در کهگیلویه و بویراحمد است.

رضا چمن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سالانه بیش از ۷۵ هزار مورد جدید ابتلاء به سرطان در جامعه ایرانی اتفاق می‌افتد، گفت: تقریبا ۵۰ درصد این موارد به مرگ منجر می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با تأکید بر اینکه در یک سال ۲۸۰ تا ۳۰۰ مورد مرگ بر اثر سرطان در استان رخ می‌دهد، گفت: سرطان معده بعد از سرطان پوست دومین سرطان شایع در کهگیلویه و بویراحمد است.

این مسئول با تأکید بر اینکه مرگ و میر سرطان معده به نسبت سرطان پوست بالاتر است، گفت: بروز سرطان در کهگیلویه و بویراحمد از متوسط کشوری کمتر است.

چمن آمار ابتلاء به سرطان در استان کهگیلویه و بویراحمد را در یک سال ۸۰ در یکصد هزار نفر عنوان کرد و گفت: این آمار نسبت به متوسط کشوری که ۱۰۰ در یکصد هزار بوده که به دلیل جوان‌تر بودن جمعیت استان آمار به نسبت متوسط کشوری پایین‎تر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد متوسط ابتلا به سرطان معده در کشور ۱۹ در ۱۰۰هزار نفر در سال عنوان کرد و گفت: به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر در یک سال ۱۹ نفر به سرطان معده مبتلا می‌شوند که در استان نیز به طور متوسط ۱۳ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر به سرطان معده مبتلا می‎‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد افزایش رو به رشد ابتلاء به سرطان‌ها در جامعه هستیم و در استان سرطان‌ها روند رو به رشدی دارد و از دلایل آن تغییر سبک زندگی به سمت شهرنشینی است.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود سرطان معده، سرطان سینه در خانم‌ها، سرطان مری، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان خون، سرطان مثانه، سرطان تخم دان و سرطان لنفوما را ۱۰ سرطان شایع در ایران عنوان کرد و گفت: وضعیت استان در بحث سرطان‌ها متناسب با شرایط کشوری است.

چمن، سرطان معده را شایع‌ترین عنوان کرد و گفت: روند سرطان در ۱۰ سال گذشته روند بروز ثابتی داشته است و افزایش سایر سرطان‌ها نگران کننده است.

 

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.