بحران کم آبی و اقدامات آب منطقه ای بویراحمد

دنا نما: مدیر آب شهرستان بویراحمد گفت: پروژه انتقال آب دشت روم به سد شاه قاسم در گیر و دار ۲ میلیارد تومان اعتبار مانده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ اسلام یاری‌جو صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان مشکلات سفره‌های زیرزمینی آب در شهرستان بویراحمد اظهار کرد: تقریبا بیشتر چشمه‌های ما خشک شده که این رقم به ۵۰ درصد رسیده است.

وی در ادامه گفت: این چشمه‌ها در شهرستان بویراحمد بیشتر کاربرد کشاورزی داشته‌اند که اکنون با خشک شدن آن‌ها مشکلات زیادی برای کشاورزی این شهرستان ایجاد شده است.

مدیر آب شهرستان بویراحمد تصریح کرد: امیدواریم با بارندگی‌های امسال وضعیت آب سفره‌های زیرزمینی برطرف شود که در غیر این صورت مشکلات بسیاری در سال آبی جاری خواهیم داشت.

این مسئول گفت: چاه‌های غیرمجاز مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است به نحوی که سفره‌های زیرزمینی دچار مشکلات بسیاری شده و برای کشاورزی و آب شرب مردم مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

یاری‌جو گفت: به همین منظور در سطح شهرستان بویراحمد حدود ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز را پر کردیم و پمپاژهای آب غیرمجاز در شهرستان بویراحمد را به شدت مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرد که با ۲۰ پمپاژ غیر مجاز برخورد جدی شده است.

وی در ادامه به یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه دشتروم اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه آزادسازی پنج کیلومتری را داشتیم که کاری بزرگ بود.

این مسئول تصریح کرد: در منطقه بلکو و تنگه مهریان آزادسازی حریم داشتیم که برخی طرح‌های کشاورزی و گردشگری ساخت و سازهای غیرمجاز داشتند که آن‌ها را تخریب کردیم.

یاری‌جو از تخریب یک مزرعه پرورش ماهی در منطقه مزدک خبر داد و گفت: در رودخانه بشار بند انحرافی برای پرورش ماهی درست کرده بودند که حکم تخریب آن را گرفتیم چرا که آب رودخانه را خشکانده بودند و فاجعه زیست محیطی به وجود آورده بودند.

مدیر آب منطقه‌ای بویراحمد از وجود ۲۷۱ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان خبر داد و گفت: در کنار آن ۳۷۵ حلقه چاه مجاز داریم که در مقایسه با هم متوجه می‌شویم تا چه اندازه چاه‌های غیرمجاز ما زیاد هستند.

این مسئول به یکی از طرح‌های آب منطقه‌ای شهرستان و ناتمام ماندن آن اشاره کرد و گفت: پروژه انتقال آب سیلاب‌های دشتروم به سد شاه قاسم چند سال است که به دلیل نبود تنها ۲ میلیارد تومان اعتبار راکد مانده است.

وی گفت: اگر این طرح اجرایی شود بسیاری از زمین‌های پایین دست سد سیراب خواهد شد و می‌توانیم آب صنایع را تامین کنیم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.