خشکیدگی ۸۵ هزار هکتار جنگل بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

دنا نما: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۸۵ هزار هکتار از جنگل های بلوط این استان دچار خشکیدگی شده است.

به گزارش پایگاه خبری نحلیلی دنا نما، کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان ۹۹۹ هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل و ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز مرتع است.
حدود ۸۷۰ هزار هکتار جنگل بلوط در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
جعفر گوهرگانی روز شنبه در نشست کارگروه پدافند غیرعامل کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: بخشی از خشکیدگی درختان بلوط این استان ناشی از بیماری زغالی بوده و عامل ثانویه که سبب گسترش آن می ‌شود نیز سوسک چوب‌ خواراست.
وی افزود که از مجموع این ۸۵ هزار هکتار خشکیدگی جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد میزان آلودگی در ۳۲ هزار هکتار کم، در ۱۵ هزار هکتار متوسط و در ۳۷ هزار هکتار نیز زیاد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در برخی مناطق این استان شامل دشتک سی‌ سخت، خائیز کهگیلویه، گناوه گچساران و بوستان باشت کانون ‌های آلوده به خشکیدگی مشاهده شده است.
گوهرگانی عنوان کرد که ۱۰۶ روستای کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۶ هزار خانوار در مناطق آلوده به خشکیدگی بلوط زندگی می‌ کنند.
گوهرگانی گفت که تعلیف بیش از حد دام و به ویژه بز از جمله عواملی است که می‌ تواند منجر به از بین رفتن جنگل‌ های بلوط در کهگیلویه و بویراحمد شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که یکهزار و ۱۴۹ حلقه چاه آب غیرمجاز در این استان وجود داشته که از این تعداد ۶۷۰ حلقه مربوط به بخش کشاورزی است.
شاهرخ کناری اظهار داشت: به دلیل کمبود آب در کهگیلویه و بویراحمد باید توزیع و بهره‌ برداری از منابع آبی در این استان به طور مطلوب مدیریت شود.
وی افزود که جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی دارای مصرف بالای آب از جمله هندوانه و برنج راهکاری مناسب در راستای مصرف بهینه آب در استان است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تحقق چنین امر مهمی به تنهایی از عهده سازمان جهاد کشاورزی استان خارج بوده و باید از ظرفیت فرمانداران و بخشداران نیز استفاده بهینه کرد.
کناری مشکل ورود نهال ‌های بدون مجوز به کهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و عنوان کرد که مکاتبه های لازم برای جلوگیری از ورود نهال ‌های آلوده به استان هر چه سریعتر انجام شود.
وی بر لزوم برگزاری همایش منطقه‌ ای در حوزه تهدیدهای کشاورزی و منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.