صدور حکم شش متهم حفاری غیرمجاز آثار باستانی در بویراحمد

دنا نما: رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: شش ماه نخست امسال سه فقره پرونده در زمینه حفاری غیرمجاز آثار باستانی در این شهرستان منجر به صدور حکم قضایی و محکومیت شش متهم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ محمد حسین زاده افزود: این شش متهم به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال محکوم شدند.

وی بیان کرد: در شش ماه نخست امسال چهار فقره پرونده در زمینه حفاری غیرمجاز آثار باستانی، یک فقره در زمینه کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و یک فقره نیز در زمینه تخریب آثار باستانی در شهرستان بویراحمد تشکیل شد.
حسین زاده اظهار کرد: از مجموع این شش پرونده تشکیل شده سه فقره نیز در حال بررسی و پیگیری در دادگاه های جزایی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان کرد: نکته قابل تامل آن است که هیچکدام از این حفاری های غیرمجاز در مراکز ثبت میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد نبوده و در مکان های فاقد سابقه تاریخی انجام شده اند.
حسین زاده ابراز داشت: دلیل این امر ناآگاهی عده زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد نسبت به مسایل میراث فرهنگی و اهمیت و جایگاه ارزنده آن است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد افزود: از آنجا که بخش عمده ای از مردم کهگیلویه و بویراحمد به صورت روستایی و عشایری زندگی می کنند گاهی اوقات افرادی سودجو از استان های همجوار به بهانه کشف اشیای تاریخی و فرهنگی اقدام به تشویق اهالی مناطق روستایی و عشایری این استان می کنند.
حسین زاده گفت: بسیاری از روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز اقدام به کشف اشیای تاریخی و فرهنگی کرده و پس از شناسایی و دستگیری اظهار پشیمانی می کنند.
وی بیان کرد: آثار باستانی و اشیای تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام افراد است و چنانچه یک شیء تاریخی و فرهنگی از کشور خارج شود به همان اندازه از ارزش و هویت فرهنگی کشور کاسته می شود.
حسین زاده با اشاره به اینکه برخی از کشورها به دنبال ساخت تمدن و تاریخ برای خود هستند، اظهار کرد: ایران تمدن چند هزار ساله دارد و علاوه بر معرفی و تبلیغ روزافزون این تمدن باید بیش از پیش از آن دفاع شود زیرا هویت ملت ایران است.
وی عنوان کرد: فرهنگ و تمدن ایران هویت اجتماعی مردم آن است و همگان وظیفه دارند که از این هویت دفاع و صیانت کنند.
حسین زاده ابراز داشت: اداره میراث فرهنگی بویراحمد به طور شبانه روزی آماده دریافت و پیگیری سریع گزارش های دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی ساکن روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد و این شهرستان در زمینه اقدام افراد سودجو برای کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و تخریب و یا دخل و تصرف در آثار باستانی است.
وی افزود: به استناد قوانین و مقررات حاکم بر میراث فرهنگی با چنین افراد سودجویی در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد برخورد جدی و قاطع خواهد شد.
حسین زاده گفت: همکاری دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اداره میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد در زمینه رسیدگی به پرونده های مربوط به تخلفات حوزه میراث فرهنگی، اشیای تاریخی و آثار باستانی مطلوب و رضایت بخش است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی است که از این تعداد بیش از ۷۰۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.