خود کشی پایان راه نیست راه های متفاوتی برای حل مشکل وجود دارد

دنا نما: معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:شبکه های اجتماعی و رسانه ها باید در کنار پخش خبر های آسیب خودکشی به تحلیل و اطلاع رسانی وآگاهی بخشی و فرهنگ سازی به عنوان یک عامل بازدارنده در این زمینه بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ فتاح محمدی با بیان اینکه معضل  خودکشی در چند سال گذشته در استان افزایش پیدا کرده است ، گفت:این مساله ضمن اینکه یک آسیب اجتماعی است و تبعاتی را به همراه دارد وجوانان و نوجوانان ما در گیر این آسیب هستند در کارگروه فرهنگی واجتماعی استان وشورای تامین اعتبار استان مطرح شده است.

وی افزود یک کار تحقیقاتی و پژوهشی توسط معاونت اجتماعی، دانشگاه و سازمان بهزیستی در حال  انجام می باشد که کسانی که خودکشی ناموفق داشته اند از خود آنها و کسانی که خودکشی  موفق بوده  از خانواده های آنها تحقیقاتی صورت می گیردتا دلایل خودکشی در استان مشخص شود.

 معاون سیاسی امنیتی استاندار تشریح کرد به دنبال این هستیم که بعد از اتمام این کار پژوهشی وتحقیقاتی یک سری کارهای عملیاتی و اقدامات جدی در جهت فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی به نسل جوان وآسیب های اجتماعی  و پیامد هایی که  مساله خود کشی دارد را بتوانیم اطلاع رسانی کنیم.

 دلایل افزایش خود کشی در استان چیست؟

محمدی عنوان کرد:هنوز دلایل مشخصی از دلایل افزایش خود کشی در استان در دسترس نیست اما وقتی به خانواده ها مراجعه می کنیم دلایل متعددی از جمله بیکاری،فقر مالی و فرهنگی،عدم موفقیت در ازدواج و روابط  زناشویی و شکست عاطفی از مهمترین دلایل خودکشی بیان می شود که بعد از کار تحقیقاتی که در حال اجرا است این دلایل روشن تر خواهد شد.

 تا چه اندازه فقر فرهنگی در افزایش خودکشی تاثیر گذاشته است؟

وی بیان کرد:بخشی از افزایش خودکشی ها به فقر فرهنگی بر می گردد که باید ارتقاء فرهنگی در استان صورت بگیرد و فرهنگ سازی شود که آخرین راه مقابله با مشکلات خود کشی نیست .

این مسئول استانی  اضافه کرد: راه های و ظرفیت های متعددی در نظام وجود دارد که می شود با اقدامات دیگری آسیب ها و مشکلات را که با آن روبه رو هستیم برطرف کنیم که در این زمینه آگاهی سازی و فرهنگ سازی  می تواند  بسیار  موثر باشد.

  تاثیر ماهواره ها و شبکه هی مجازی و اجتماعی بر افزایش خودکشی

محمدی افزود:ماهواره و شبکه های مجازی آثار مخرب زیادی در کشورهای در حال توسعه بخصوص کشور ما  بر جای می گذارد که یک سری مباحثی که در دنیا نهادینه  شده است و در کشور ما تازه گی دارد آثاری مثل پوچ گرایی، بی هویتی و بی تفاوتی  را در جامعه بر جای می گذارد.

  وی ادامه داد:با وجود ماهواره ها  فقر فرهنگی هم باعث می شود فرد احساس کمبود و خود را با همسن و سالهای خود در کشورهای دیگر مقایسه کند واحساس بی هویتی به او دست دهد که احساس بی هویتی کم کم فرد را به بن بست می رساند و فرد اقدام به خودکشی می کند.

 تاثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی  با پخش اخبار خودکشی در افزایش خودکشی

 معاون استانداربا اشاره به اینکه :ما صرف اینکه اخبار خودکشی را پخش کنیم و بگوییم که این اتفاق افتاده است  و چرا این آسیب وجود دارد و بزرگ نمایی کنیم  نه تنها به کاهش خودکشی کمک نمی کند، اظهار داشت: ممکن است یک حس نا امیدی در جامعه ایجاد کند با این حال دارنده شبکه های اجتماعی و رسانه ها باید در کنار این خبر ها به تحلیل و اطلاع رسانی وآگاهی بخشی و فرهنگ سازی  به عنوان یک عامل بازدارنده در این زمینه بپردازند احساس امید و نشاط را در جوانان ما افزایش دهند.

 محمدی تشریح کرد:اگر ما مدام بگوییم که مشکل بیکاری  و فقر مالی داریم  نسل آینده را تحت تاثیر قرار داده و یک حس نا امیدی و یاس در آنها ایجاد کرده ایم که می تواند منجر به خودکشی فرد شود.

وی افزود :توقعی که  از اصحاب رسانه  و شبکه های اجتماعی می رود علاوه بر خبر رسانی که انجام می دهند در کنار آن قلم بزنند و با استفاده از کارشناسان مجرب راه کار ارائه دهند و احساس نشاط و انگیزه را در مردم ما بخصوص جوانان و نوجوانان ما افزایش دهند و بگویند که خود کشی پایان راه نیست و راه های متفاوتی برای حل مشکل وجود دارد.

 محمدی  گفت:هنوز آمار مشخصی تفکیک جنسیتی  از تعداد زن و مردی که  خودکشی  کرده اند در دست نیست که درآینده با اتمام کار پژوهشی که در این زمینه در حال اجرا است مشخص می شود.

ایل بانو

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.