هشدار مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در زمینه عواقب مصرف قارچ‌های سمی

دنا نما: معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در زمینه عواقب مصرف قارچ‌های سمی هشدار داد و گفت: مردم که از مصرف قارچ‌های خودرو یا فله‌ای خودداری کرده و از کارت‌های دارای بسته‌بندی مشخص و دارای مجوز بهداشتی استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، نصرالله کرمی با اشاره به اینکه مسمومیت‌های غذایی از خوردن غذا یا آشامیدنی آلوده شده با یک سم ایجاد می‌شود، گفت: ویروس‌ها و انگل‌ها می‌تواند موجب مسمومیت شود.

وی افزود: منبع این سموم می‌تواند باکتریایی مواد شیمیایی سمی و سموم طبیعی موجود در بدن حیوانات دریایی گیاهان و قارچ‌ها و یا آلودگی با فلزات سنگین مانند مس آهن و جیوه باشد.

ایشان خاطرنشان کرد: معمولاً علائم گوارشی این نوع مسمومیت چند ساعت پس از خوردن غذا بسته به شدت عامل بیماری بروز می کنند از جمله این علائم می توان اسهال، تهوع، استفراغ، تب، دل درد، سردرد یا کسالت را نام برد.

کرمی تصریح کرد: مردم که از مصرف قارچ‌های خودرو یا فله ای خودداری کرده و از کارت‌های دارای بسته بندی مشخص  و دارای مجوز بهداشتی استفاده کنند

وی با بیان اینکه مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن آن برای انسان نیست، توصیه کرد: تغییر رنگ قاشق نقره و در اثر تماس با خارج وجود حشرات در اطراف قارچ محل رویش معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

 معاون فنی مرکز بهداشت استان یادآور شد؛ معیار تشخیص دقیق بر اساس ظاهر وجود ندارد و تشخیص قارچ سمی از غیر سمی برای اغلب افراد دشوار و ناممکن است.

کرمی بیان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرمابوده و فرآیند آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

 وی از مهمترین علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی اشاره کرد و گفت: در این صورت شاهد تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هوشیاری، ضعف عضلانی و تشنج منجر به نارسایی کلیوی و در نهایت مرگ اغما می‌شود.

کرمی یادآور شد: بروز علائم گوارشی در بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف، بلافاصله بعد از خوردن ظاهر می شود به یاد داشته باشید  در صورت مشاهده هریک از علایم ذکر شده فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

وی تصریح کرد: اکثر قارچ هایی  که رنگ قهوه ای دارند و زیر چتر شان سفید بوده سمی هستند و اگر قارچ‌های وحشی را نمی‌شناسید هرگز به آنها دست نزنید و آنها را مصرف نکنید و قارچ‌های خوراکی بسته‌بندی‌شده مطمئن با نظارت و استاندارد در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می رسند، استفاده شود.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.