آب و فاضلاب در بخش پاتاوه نمره مردودی گرفته است/ رنج کم آبی در دامنه دنا پذیرفتنی نیست

اکثر روستاهای شهرستان دنا که در پربارش ترین شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند سالیان متمادی است با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش دنا نما، علیرغم اینکه شهرستان دنا از لحاظ جغرافیایی در دامنه دنا دارای بارش های خوبی در ادوار گذشته بوده و میانگین بارش برف و باران در این شهرستان از بقیه نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر است و وجود چشمه ها و رودخانه ها و سایر آب های روان در جای جای این شهرستان دلیل بر این مدعاست، ولی آنچه که عیان است اکثر روستاهای این شهرستان از کمبود آب شرب بهداشتی رنج می برند.

اوج کم آبی در بخش پاتاوه شهرستان دنا مشتی است نمونه خروار، بیش از ۱۵ روستا و ضمیمه چند سالی است که با احداث مجتمع آب سادات محمودی از نعمت آب شرب بهره مند شدند ولی دیری نپایید که این روستاها با جیره بندی و کمبود آب آشامیدنی سالم روبرو شدند.

پمپاژ مجتمع آب سادات محمودی که در حومه شهر پاتاوه و در کنار رودخانه خروشان بشار احداث شده است، علیرغم تلاش های آب و فاضلاب روستایی در اصلاح شبکه و ارتقای پمپ آب این مجتمع باز هم پاسخگوی نیاز آب هزاران خانواده در این بخش نبوده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم این بخش شده است.

روستاهای باگ، گزدون، شترخون، لماهای علیا و سفلی، بنستان، بیژگن که در یک سیطره وسیع واقع شده اند و با توجه به وجود دره ماهورها علیرغم هزینه های فراوان برای انشعاب گذاری، تا کنون حتی یک شبانه روز  کامل را با برخورداری کامل از آب آشامیدنی سالم به چشم ندیده اند.

طراحی و بسط میزان جمعیت تحت پوشش مجتمع سادات محمودی در سالیان گذشته و عدم نظارت دقیق بر روند مصرف آب، عدم برخورد با شبکه های غیرمجاز و صدور مجوز برای ایجاد کارگاه های بین راهی مانند تیرچه بلوک و … توسط آب و فاضلاب  را می توان از دیگر دلایل کم آبی در بزرگترین بخش استان کهگیلویه و بویراحمد یعنی بخش پاتاوه دانست.

وعده مسئولان جهت تسریع در حل مشکل آب این روستاها با جداسازی دهستان سادات محمودی و احداث پمپاژ آب جدید از این مجتمع آبی تاکنون فقط در حد وعده و وعید بوده و همچنان این روستاها از کم آبی رنج می برند و آب و فاضلاب در بخش پاتاوه نمره مردودی گرفته است و در یک کلام می توان گفت: رنج کم آبی در دامنه دنا پذیرفتنی نیست.

اشتراک گذاری:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.