سرما ۳۶۸ میلیارد تومان به باغات کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از خسارت ۳۶۸ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغستان‌های این استان در بهار امسال خبر داد.

به گزارش دنا نما، داریوش حصار اظهار داشت: سوم و چهارم فروردین‌ماه در تمام نقاط کهگیلویه و بویراحمد دما افت شدیدی داشت و در برخی از نقاط به صفر و حتی زیر صفر درجه رسید که باغات این استان دچار خسارت سرمازدگی شده و باغاتی که در کف دره‌ها احداث شده بودند در اثر سرمازدگی تشعشعی دچار خسارت بیشتری شدند.

وی عنوان کرد: در بین باغات محصول گردو بیشترین خسارت را متحمل شد و درسطح معادل دو هکتار از باغات گردو دچار سرمازدگی شدند و در تمام نقاط استان با احتساب باغات مثمر درجه یک و دو در سطح معادل ۴ هزار ۲۸۰ هکتار و برآورد ریالی حدود ۳۸۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

حصار ابراز کرد: سرما به ۹۰۰ هکتار باغات گردو در بویراحمد، ۶۰۰ هکتار در دنا، ۱۰۰ هکتار در کهگیلویه، ۲۰۰ هکتار در مارگون، ۱۵۰ هکتار در چرام، ۴۰ هکتار در لنده و ۱۰ هکتار در بهمئی با سرجمع برآورد انجام شده ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت زده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمازدگی به باغستان‌های میوه‌های هسته‌‌دار در شهرستان‌های بویراحمد، دنا، کهگیلویه، مارگون، چرام، لنده و بهمئی به ترتیب در سطح ۴۰۰، ۲۶۰، ۱۱۰، ۱۲۰، ۲۰، ۱۰ و ۱۰ هکتار از ۵۰ تا ۷۰ درصد نیز خسارت وارد کرده است.

حصار با اشاره به سرمازدگی ۴۵۰ هکتار از باغ‌های دانه‌دار در شهرستان بویراحمد افزود: همچنین ۲۵۰ هکتار در دنا و ۵۰ هکتار در مارگون متحمل خسارت شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل سرمازدگی ۱۷۰ هکتار از باغات مرکبات در کهگیلویه، ۱۰۰ هکتار در چرام، ۱۰۰ هکتار در لنده، ۳۰ هکتار در بهمئی و ۲۰۰ هکتار در بهمئی خسارت دیده‌اند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین خسارت مربوط به باغستان‌های دشتروم، کاکان و دنا است، گفت: باغدارانی که زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند پس از برآورد کارشناسان، خسارت آنان پرداخت می‌شود.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.