افتتاح پتروشیمی گچساران با حضور رئیس‌جمهور

پتروشیمی گچساران ایرانی ترین الفین کشور به دست رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش دنا نما، پتروشیمی این شهرستان به دست رئیس جمهور سیزدهم افتتاح شد.

سید علی احمدزاده در این آئین اظهار کرد: شرکت پتروشیمی گچساران با حمایت از تولیدات داخلی و استفاده از محصولات ایرانی در راستای پاسداری از اقتصادی ملی اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی بیان کرد: این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با مراکز دانش‌بنیان و با بیش از ۷۰ شرکت ایرانی به‌منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم موردنیاز در تعامل بوده به‌طوری‌که در برآورد کلی ۸۳ درصد از این طرح ساخت داخل است.

استاتدارکهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ‌به‌ منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌ شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری می‌کند.

احمدزاده عنوان کرد: محصولات شرکت و ظرفیت اسمی (سالیانه) این مجتمع تولید یک‌میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سی تری پلاس است.

وی گفت: این طرح یکی از طرح‌های مهم صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که بر اساس ظرفیت‌های بالقوه و در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به‌منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به‌عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان احداث شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: علاوه بر محصولات تولیدی یاد شده این کارخانه به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی و صنایع پلیمر گچساران مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

احمدزاده بیان کرد: ازاین‌ رو می‌توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است، به‌عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح‌های پتروشیمی در سایر شهرستان‌ها استفاده کرد.

وی افزود: میزان کل سرمایه‌گذاری این مجتمع (ریالی و ارزی)، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۹۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی است.

هدف از احداث پتروشیمی گچساران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سرا سری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواهد بود.

احمدزاده اضافه کرد: بدین ترتیب محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک چهار پتروشیمی زیر مجموعه این شرکت انتقال می‌یابد، اگر چه این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در شهرستان گچساران قرارگرفته است.

وی گفت:  تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار  ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر است، درحالی‌که گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس به میزان یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد. احمدزاده اظهار کرد: همچنین گاز سوخت موردنیاز نیز به میزان ۵۳ هزار ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سرا سری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری از طرح پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید اتیلن کشور از هشت میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و تراز تولید اتیلن کشور مثبت می‌شود، قرار است افزون بر این طرح نیز واحد تولید پلیمر در گچساران هم احداث شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عملیات‌ ‌اجرایی‌ ‌ساخت‌ پتروشیمی گچساران که در سال ۸۱ کلنگ آن بر زمین زده‌شده بود.

احمدزاده اضافه کرد: درواقع خوراک مجتمع پتروشیمی گچساران، گاز اتان است که از طریق خط لوله‌ای به قطر ۲۰ اینچ و به طول ۹۰ کیلومتر از پالایشگاه گاز بید بلند خلیج‌فارس تأمین می‌گردد. میزان خوراک پتروشیمی گچساران سالانه یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان و محصول آن نیز اتیلن به مقدار یک‌میلیون تن و C3+ به مقدار ۸۴ هزار تن در سال است.

اشتراک گذاری:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.