بهره برداری از سد بتنی- غلتکی غرب آسیا (چمشیر)با حضور رئیس جمهور در گچساران آغاز شد

سد چمشیر به‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا امروز (دوشنبه ) با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیات همراه به بهره برداری رسید.

به گزارش دنا نما، سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعبی است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه در سال ۹۱ شروع شد.

نیروگاه برق‌آبی این سد دارای سه واحد بزرگ هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات و ۲ واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات (جمعاً ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این آیین با اشاره به اینکه این سد تحولات مناسبی در منطقه ایجاد خواهد کرد افزود: واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید که در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.

سید علی احمد زاده بیان کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

احمد زاده ابراز کرد: تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.

وی با بیان اینکه سد و نیروگاه چمشیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری دارد ابراز کرد: عملیات اجرایی این پروژه با اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد.

احمد زاده اظهار کرد: با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مرحله اول آبگیری طرح شامل اجرای بلاک تونل انحراف، آزمودن و بررسی دریچه‌های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش

کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن بود، با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به حجم ۲.۳ میلیارد مترمکعبی این سد افزود: هم اکنون بیش از ۵۱۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد چمشیر ذخیره است.

احمدزاده تراز نرمال این سد را ۵۴۶ متر ارتفاع از سد دریا اعلام کرد و گفت: سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) در ایران است.

وی اظهار کرد: تاکنون چهار میلیون و ۸۶۴متر مکعب معادل ۹۹درصد حفاری، یک میلیون و ۷۶۸ هزار متر مکعب معادل ۹۸درصد بتن ریزی در این سد انجام شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمدگفت: طول تاج این سد ۶۸۰ متر، ارتفاع بدنه سد ۱۵۱ متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با سه دریچه قطاعی، حجم مخزن ۲.۳میلیارد متر مکعب، حجم حفاری و تزریق

۵۴۰ هزار متر، لاینینگ گالری ها(دیورا و سقف) و تونل ها چهار هزارو ۴۱۰متر و ساخت راه های دسترسی ۲۴کیلومتر بوده است.

آبگیری سد چمشیر ۲۷ دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین‌دست دارد.

سد چمشیر، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد و پنجمین سد بزرگ کشور است.

رییس جمهور و اعضای هیئت دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه وارد یاسوج شدند.

همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.
طرح های مهم عمرانی از جمله سد چم شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره برداری می شود.

در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.