سد خرسان ۳ مجوز زیست‌محیطی ندارد/ مخالفت محیط زیست با خط طولی‌

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: احداث سد خرسان ۳ مجوز زیست محیطی ندارد و واقعیت امر با خط طولی نیز به صراحت مخالفت کرده‌ایم.

به گزارش دنا نما، اسلام جاودان خرد اظهار داشت: احداث سد خرسان ۳ مجوز زیست محیطی ندارد و واقعیت امر با خط طولی نیز به صراحت مخالفت کرده‌ایم و البته وزارت نیرو اخیرا مکاتبه‌ جدیدی با سازمان محیط زیست داشته است ولی از نتیجه بی‌اطلاع هستم.

وی با اشاره به مکاتبه مخالفت با انتقال آب از سد خرسان ۳ به دیگر مناطق در تاریخ در آبان ماه سال گذشته عنوان کرد: طرح احداث سد خرسان در ابتدای پیگیری برای کسب مجوز زیست محیطی صرفاً با هدف تامین برق مطرح شد، بعد از مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح و با توجه به پیگیری‌های ذی‌نفعان جهت تصمیم‌گیری به هئیت وزیران ارجاع داده شد.

جاودان خرد این را هم گفت که متاسفانه به نظر می رسد که هئیت وزیران دولت قبل دقت نظر کافی در ارتباط با مسئله انتقال آب بین حوضه‌ای و اثرات زیست محیطی و اجتماعی آن بر محیط پیرامونی آن را نداشته‌اند و در متن گزارش مقدار حجم مخزن سد یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون و میزان تخصیص از محل سد بیش از ۳۸۰ میلیون متر مکعب ذکر شده در حالی این میزان آب در سال‌های کم آبی ممکن است اثر قابل ملاحظه‌ای بر محیط زیست و ذخایر آب سدهای پایین دست داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در متن گزارش هیچ اشاره‌ای به جامعه هدف انتقال آب از جمله برآورد میزان نیاز واقعی آب شرب جمعیت آن، منابع فعلی تامین آب شرب شهرهای آن و جمعیت شناسی آنان نشده است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: از آنجایی که جوامع محلی متضرر با احداث سد خرسان دارای محرومیت بسیار بالایی بوده و در سال‌های اخیر تلاش های فراوانی در راستای محرومیت‌زدایی از این مناطق با تاکید بر استفاده از منابع آبی و اراضی در دسترس آنان صورت گرفته است با احداث این سد امکان محرومیت‌زدایی از آنان از بین می‌رود.

جاودان خرد با تاکید بر اینکه پیوست اجتماعی طرح با تاکید بر جوامع مبدا ضروری است، بیان کرد: در مورد دلایل انتخاب محل برداشت آب از دریاچه سد و میزان فضای مورد نیاز تاسیسات و تاثیر آن بر محیط پیرامون آن توضیحاتی ارائه نشده و با توجه به اهمیت طرح و جایگاه آن در سیاست‌های کلان کشور و همچنین چالش‌های فراوان طرح، مطالعه ارزیابی استراتژیک (SEA) طرح ضروری است.

وی تصریح کرد: با توجه به حساس بودن منطقه نسبت به هرگونه دستکاری و تخریب و هم چنین وجود تونل در ابتدای مسیر در مورد مدیریت عملیات حفر تونل توضیحات خاصی ارائه نشده است.

جاودان خرد بیان کرد: در متن گزارش اشاره‌ای بر تاثیر حفر تونل بر چشمه‌های آبشار منج که در فاصله حدود ۶۰۰ متری از تونل قرار گرفته‌اند نشده در حالی این چشمه‌ها باعث به وجود آمدن چشم‌انداز بسیار زیبای آبشار منج شده‌اند که در صورت افت آبدهی این چشمه‌ها در نتیجه حفر تونل، زیبایی چشم انداز این چشمه ها به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: در هر سه گزینه پیشنهای محور خط انتقال، ابتدای مسیرها مشترک بوده و از این رو ضرورت دارد دلایل توجیهی ثابت بودن ابتدای مسیر خط گزینه ذکر گردد و البته  مجوز تخصیص آب شرب از سد خرسان در گزارش ارائه نشده است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:  تاکنون هیچ برنامه مدونی به منظور ساماندهی ساکنین جوامع محلی که در نتیجه احداث سد خرسان ۳ متضرر می‌شوند، ارائه نشده است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.