زنان و دشواری ناکافی بودن سونوگرافیستهای زن در یاسوج

ناکافی بودن سونوگرافیست زن در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر شهرهای استان سبب بی رغبتی بانوان برای سونوگرافی و حتی گلایه آن ها برای برخی از سونوها از جمله واژینال و مامو گرافی شده است که مجبورند به مطب آقایان پزشک مراجعه کنند.

به گزارش دنا نما، صف های شلوغ و ازدیاد زنان در مطب های سونوگرافی شهر یاسوج مطلب جدیدی نیست و وضعیت نوبت‌گیری و انتظار زیاد در انجام سونوگرافی برای زنان عادی شده است.

ساعت‌ها انتظار برای انجام سونوگرافی و گذشتن از هفت خوان نوبت گیری برای انجام آن کار را برای زنان بسیار سخت می کند چه برسد به اینکه بخواهی سونوگرافی ات حتما توسط پزشک خانم انجام شود.

زهرا زن ۳۴ ساله ای است که در مطب یکی از سونوگرافی های مرد نشسته و منتظر است که نوبتش برسد و همچنان انتظار می کشد تا نوبت اش برسد.

او می گوید سونو داخلی (واژینال) دارم اما به علت اینکه نتوانستم از مطب سونوگرافیست های زن شهر نوبت بگیرم و قول ۲ ماه آینده را به من دادند مجبور شدم به پزشک آقا مراجعه کنم.

یکی دیگر از زنان یاسوجی که سونوی دیگری داشت از سختی های دوران زایمانش می گفت که مجبور شده بود به مطب پزشکان مرد مراجعه کند و به دلیل کمبود سونوگرافیست های زن در یاسوج سونو خود را در مطب یک پزشک مرد انجام داده بود.

نازیلا حسینی ادامه داد: در برخی از این مطب ها پزشکان مرد دستیار خانم هم دارند اما لحظه رویایی با پزشک مرد خجالت می کشیم و بسیاری از زنان ترجیح می دهند کمتر سونو انجام دهند.

تعداد خانم هایی که در یاسوج برای انجام سونوگرافی به مطب ها ومراکز درمانگاهی مراجعه می کنند بسیار زیاد است در عین حال پزشک سونوگرافیست در یاسوج کم است و مراجعه کنندگان زن یا از انجام سونوگرافی صرف نظر می کنند و یا به سختی راضی می شوند که یک پزشک مرد آنها را سونوگرافی کند.

سونوگرافیست های زن نوبت های طولانی می دهند و این موارد به مشکلات بانوان برای انجام سونوگرافی ها افزوده است.

البته پیش از بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره انجام سونوگرافی زنان توسط پزشکان مرد توضیح داده بود که در بیمارستان‌های دولتی بیمارستان‌ها موظف شده‌اند که قانون انطباق رعایت شود و خدمات خانم‌ها تا جای ممکن توسط خانم‌ها ارایه شود.

طبق گفته های وی، در موضوع سونوگرافی نیز باید سونوگرافی خانم‌ها توسط خانم‌ها انجام شود، در برخی موارد اعلام می‌شود که به اندازه رادیولوژیست نداریم که ما از روسای دانشگاه‌ها و مراکز درمانی درخواست داریم به زنان پزشک عمومی و متخصص زنان آموزش کوتاه مدت داده شود. ما به تعداد دستگاه‌های رادیولوژی متخصص زن نداریم، که این امر از مشکلات این حوزه است و با تربیت و آموزش کادر درمان حل خواهد شد. امروز دستیاران خانم نیز خوب عمل می‌کنند و می‌توانند در برطرف شدن این مشکل کمک کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در سطح شهر چند خانم «سونوگرافیست» داریم، کسانی که می‌خواهند، می‌توانند به خانم مراجعه کنند،

محمود شهامت بیان کرد: اگر در شهری فقط یک پزشک آقا وجود داشته باشد، اخلاق حکم می کند که این پزشک مرد باید منشی «خانم» داشته باشد، اما در یاسوج چون چهار نفر خانم «سونوگرافیست» داریم، خانم‌ها می‌توانند به پزشک‌های زن مراجعه کنند.

وی ابراز کرد: نیاز نیست که به پزشک مرد مراجعه کنند، همچنین سونوگرافی واژینال از طرف پزشک مرد به هیچ وجه انجام نمی‌شود.

او گفت که به طور حتم این موضوع را پیگیری می‌کنم، حتی بیمه نیز سونوگرافی واژینال را از پزشک «مرد» قبول نمی‌کند.

شهامت عنوان کرد: اگر هم چنین چیزی انجام گرفته است، قانون نگفته است که پزشک مرد نمی‌تواند چنین کاری را انجام ندهد، ولی ما به خاطر تعهدات اخلاقی این موضوع را متذکر می‌شویم.

وی ادامه داد: هم اینک در شیراز پزشک مرد متخصص زنان داریم، فوق تخصص نازایی داریم، پس قانون چنین موضوعی را منع نکرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: یک خانم نباید به خود اجازه دهد وقتی سونوگراف خانم وجود دارد، نزد سونوگراف آقا برود.

وی تاکید کرد: اگر خانمی به خاطر شلوغ بودن مطب سونوگرافی زنان به پزشک مرد مراجعه می‌کند، به طور حتم باید به سامانه نوبت دهی هم مراجعه کند، برایشان نوبت رزرو می‌کنیم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.