خطر جدی برای منابع طبیعی استان با تعلیف بیش از ظرفیت مراتع

دنا نما: معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کوچ عشایر قبل از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ممنوع است، گفت: کوچ زودهنگام عشایر موجب تخریب مراتع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، ‌گودرز باقری‌فرد کوچ عشایر قبل از تاریخ تعیین شده را ممنوع دانست و اظهار کرد: زمان تعیین شده برای کوچ بهاره عشایر ۱۵ اردیبهشت است و اجازه کوچ بیش از زمان تعیین شده به عشایر داده نمی‌شود.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۲۲ اکیپ ثابت و هشت اکیپ سیار با ۷۶ نفر در مناطق مختلف استان از کوچ زودهنگام عشایر جلوگیری می‌کنند.

وی کوچ زودهنگام عشایر را موجب تخریب مراتع دانست و گفت: مراتع استان ۵۵۲ هزار هکتار است و گنجایش ۹۰۰ هزار واحد دامی در عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد این در حالی است که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام در مراتع تعلیف می‌کنند که این خطر و تهدیدی جدی برای عرصه‌های منابع طبیعی به شمار می‌رود.

این مسئول به طرح‌های مدنظر منابع طبیعی استان اشاره کرد و افزود: کنترل پروانه چرای مناسب با ظرفیت مراتع، جلوگیری از تعلیف دام‌ها بیش از ظرفیت مراتع، اجرای طرح‌های مرتع‌داری و افزایش وضعیت پوشش مراتع، توسعه و بهره‌برداری از طرح‌های جایگزین مانند گیاهان دارویی از طرح‌های منابع طبیعی برای حفظ مراتع است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.