زلزله های یاسوج متاثر از گسل اصلی زاگرس است

دنا نما: دانشیار گروه مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج گفت: یکی از دلایل اصلی بروز زمین لرزه فعال شدن گسل است که هم اینک گسل اصلی زاگرس فعال شده و زلزله های اخیر یاسوج و سی سخت از پیامدهای آن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، علی محمد روستا روز دوشنبه اظهار داشت: گسل اصلی زاگرس به طول یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر بوده که از نزدیکی این استان عبور می‌کند.
وی افزود: گسل اصلی زاگرس با جهت شمال غربی-جنوب شرقی تا نواحی لرستان تا مریوان بوده که پس از ورود به عراق به طرف ایران بر می‌گردد و به سر دشت می‌رسد.
روستا بیان کرد: زلزله می‌تواند باعث بالا آمدن موقت یا دائم سطوح آب زیرزمینی، کاهش منابع آبی و احیاناً خشک شدن آب چشمه‌ها و قنات‌ها شود.
وی عنوان کرد: این تغییرات می‌تواند ابزاری برای پیش بینی زلزله‌های بعدی و بررسی منابع آب و مبارزه با کم آبی مورد استفاده قرار گیرد.
دانشیار بخش مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج تصریح کرد: در زلزله ۷/۳ ریشتری ۱۳۹۶ کرمانشاه قسمتی از چشمه‌های ثلاث پر آب شدند و سطح برخی چشمه‌ها افزایش پیدا کرد که این میزان تغییر تابع زمین شناسی منطقه است.
روستا اظهار داشت: علم زمین شناسی آمیخته با آمار و احتمالات است با این وجود هر چه زمان از وقوع زلزله اصلی بگذرد امکان پس زلزله‌هایی با ریشتر کم‌تر و خفیف‌تر وجود خواهد داشت.
وی گفت: ممکن است که پس لرزه‌های زلزله اصلی تا یک، ۲ و سه ماه ادامه داشته باشند.
روستا افزود: زلزله باعث آزاد شدن انرژی زمین می‌شود و به نفع این استان است.
دانشیار گروه مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند تعداد زلزله‌ها در کشور بیشتر شده است.
وی بیان کرد: این تفکر درست نبوده بلکه دانش مردم و پهنه بندی و شبکه ثبت زلزله در ایران گسترش یافته است.
روستا بیان کرد: زلزله‌های اخیر اهمیت و مهم بودن ساخت و ساز مناسب و رعایت اصول مقررات اصولی ساختمان را بیش از پیش آشکار می‌کند.
دانشیار بخش مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج گفت: افزون بر یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از میزان خسارت وارد شده به این استان در بخش منازل مسکونی بوده که عمده آن‌ها در روستاهای شهرستان‌های بویراحمد و دنا بوده است.
وی بیان کرد: براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان، شمار منازل مسکونی خسارت دیده در این ۲ شهرستان به ویژه در روستاها افزون بر پنج هزار واحد و میزان خسارت از ۱۰ تا بالای ۹۰ درصد بوده است.
روستا افزود: بیش از سه هزار و ۸۰۰ مورد این واحدهای خسارت دیده دچار تخریب‌ها و ترکیدگی شدید شده‌اند و تا حدودی غیرقابل سکونت هستند.
دانشیار بخش مهندسی راه و ساختمان دانشگاه یاسوج تصریح کرد: آموزش همگانی برای واکنش به موقع در مواقع بحرانی از جمله زلزله برای افراد ضروری بوده و بهتر است از دوران ابتدایی به فرزندان آموزش داده شود.
وی عنوان کرد: در زمان بروز حوادثی از جمله زلزله برای جلوگیری از بروز شایعات و کاستن از تبعات روانی بر روی مردم، افراد باید اخبار را تنها از افراد مطلع پیگیر باشند.
روستا گفت: در صورت رفع کاستی‌ها و مدیریت صحیح در بحث زیر ساخت‌ها از جمله برق، گاز، آب و مخابرات استرس‌ها کم‌تر خواهند شد.
وی بیان کرد: حدود ۹۰ درصد مجروحان در زلزله‌های یاسوج و دنا بر اثر استرس و ترس از فرار به خصوص در ساختمان‌های چند طبقه آسیب دیده‌اند.
۴۳ زمین لرزه از روز ۱۲ اردیبهشت سال جاری تاکنون در سطح شهرستان‌های بویراحمد و دنا رخ داده است.
بر اثر وقوع این زمین لرزه‌ها ۲۸۰ نفر مصدوم شدند.
از مجموع ۴۳ زمین لرزه رخ داده در این مدت یک مورد بالای ۵ ریشتر، سه مورد بین چهار تا ۵ ریشتر، سه مورد بین سه تا چهار و مابقی نیز کمتر از سه ریشتر بوده‌اند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.