شهروندان یاسوجی از نگهداری قرص و کپسول در یخچال بپرهیزند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به شهروندان توصیه کرد که از نگهداری قرص و کپسول را در یخچال خودداری کنند؛ زیرا که رطوبت موجب خراب شدن ماده مؤثره این داروها می‌شود و خاصیت شان را از دست می دهند.

به گزارش دنا نما، رحمت الله افشار روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج، اظهار کرد: البته آن دسته از داروهایی که بر روی جلد آنها درج شده در دمای بین ۲ تا هشت درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند را در یخچال نگهداری کنند.

وی با اشاره به قیمت دارو در استان، افزود: قیمت دارو مصوب کشوری است و در کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های بیمه‌گر، تعزیرات حکومتی، معاونت درمان وزارتخانه و حتی وزارت جهاد کشاورزی، داروها قیمت‌گذاری می‌شود.

افشار تصریح کرد: قیمت روی جلد دارو ملاک نیست زیرا که در روز تولید بر روی دارو درج می‌شود و ملاک قیمت سامانه تی تک است و افراد می‌توانند هر دارویی را در این سامانه سرچ کنند تا قیمت روز آن را مطلع شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در خصوص فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی وضعیت فرق می کند و ملاک قیمت روی جلد فرآورده است.

وی تاکید کرد: ۱۲۲ داروخانه در این استان وجود دارد که ۳۰ مورد از آن ها شبانه روزی هستند.

افشار ادامه داد: در استان ۸۷۹ واحد تولیدی و توزیعی سلامت‌محور وجود دارد و یک ماده غذایی از مرزعه تا سفره تحت نظارت است به گونه ای که در مزرعه، زیر نظر وزارت جهاد، در کارخانه و تولید و فرآوری، زیر نظر معاونت غذا و دارو و در بازار، تحت نظر معاونت بهداشتی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال گذشته، ۲ هزار و ۶۶۱ بازدید از واحدهای تولیدی و توزیعی فراورده‌های سلامت محور استان انجام گرفته است.

وی افزود: استان در صدد است که مجوز دو شرکت مهم توزیع دارویی شامل شرکت داروپخش و پخش هجرت را از وزارتخانه بگیرد.

معاون غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهمیه داروی این استان در کشور، نسبت به جمعیت، ۸. درصد است.

افشار ادامه داد: کمبودهای دارویی در استان مربوط به آن پنج درصد داروهایی است که از خارج کشور وارد می‌شوند.

وی ابراز کرد: این پنج درصد بیشتر شامل داروهای ویژه بیماران سرطانی، بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص از قبیل تالاسمی، هموفیلی دیالیزی و ام‌اس است.

افشار عنوان کرد: بر اساس بررسی نسخ پزشکان استان در سال ۱۴۰۱، پرمصرف‌ترین ترین دارو سرم، آنتی بیوتیک و کورتون بوده و از این جهت در کشور کهگیلویه و بویراحمد مقام اول را داشته است.

وی ادامه داد: در درمانگاه‌های خصوصی استان هم سرم‌تراپی، کورتون‌تراپی آمار بسیار بالایی نسبت به میانگین کشوری دارد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.